(re)apropiacions fotogràfiques

Loading Activitats
  • This activitat has passed.

(re)apropiacions fotogràfiques

Exposició del Màster en Fotografia, Art i Tècnica de la Universitat Politècnica de València

Obres de:
Sofía Alemán Arozena
Julio Olmo Escribano
Alicia Palacios Ferri
Gabriela Rivera Lucero
Alejandrx Robaina
Esti Taboada

(re)apropiacions reuneix alguns projectes d’alumnes del Màster en Fotografia, Art i Tècnica de la Universitat Politècnica de València, primer màster en fotografia impartit per una universitat pública espanyola, en marxa des de fa més de 20 anys. Aquests projectes s’han desenvolupat dins de l’àmbit acadèmic, com a part del seu Treball Final de Màster i discorren dins de dos àmbits: d’una banda, el social i, en concret, dins de l’esfera del feminisme; i de l’altra, el territori. Es tracta de dues temàtiques que són comunes als corrents fotogràfics internacionals i que responen, des de perspectives diferents, als conflictes que sorgeixen de la realitat en què vivim.

La persistència de les desigualtats que denuncia el feminisme, com també l’extensa ramificació dels aspectes en què opera el patriarcat, justifiquen l’actualitat i la diversitat de propostes que es produeixen al voltant d’aquest moviment, també en fotografia. A Historias de lenceria: informe de camarera, Alejandrx Robaina Vera desenvolupa un treball d’arxiu on conflueixen la reivindicació laboral de les cambreres de pis de Gran Canària amb la fotografia d’àmbit familiar. També Esti Taboada, a Dona pilotari, treballa sobre l’arxiu, en aquest cas per crear ficcions, en què introdueix la figura femenina com a estratègia de visibilització de la dona en l’àmbit de la pilota valenciana. Per la seua banda, Gabriela Rivera Lucero crea un Bestiario de féminas, a tall de catàleg d’animals que es corresponen amb els termes despectius amb els quals es fa referència a la dona en el llenguatge quotidià, en autoretrats que també al·ludeixen al maltractament animal.

L’altre focus de l’exposició és posa sobre el territori, una temàtica que des dels anys 70 és entesa com una translació de moltes altres qüestions; com un contenidor d’una infinitat de significats on desemboquen la història, la memòria, l’economia, les formes de vida, etc. Tant l’obra de Julio Olmo Escribano com la d’Alicia Palacios Ferri estan dedicades a espais on preval el cultiu de l’arròs; dues cares divergents de la mateixa activitat agrícola. Julio Olmo, a El lluent, canvis i ferides, fa un estudi visual de l’Albufera de València, un paratge natural el principal deteriorament del qual es deu a la transformació del llac en cultius d’arròs. Mentrestant, Alicia Palacios, a Terra, ens acosta a un paratge arrosser als aiguamolls del Guadalquivir, cultivat per població d’origen valencià que va mantenir molts dels seus trets culturals. Més conceptual és la perspectiva de Sofia Alemán Arozena a Director’s Cut, on el mitjà fotogràfic s’autoreferència per a plantejar les problemàtiques que sorgeixen de la seua espacialitat, però també de la seua corporeïtat i la seua materialitat.

En darrer terme, l’eix comú a aquestes tres últimes sèries és la forma d’ocupació de l’espai o del territori. Igualment, les tres primeres sèries poden ser enteses com a derives de l’apropiació dels cossos femenins. Una ocupació/apropiació sobre les quals les autores de les sèries reflexionen i analitzen des dels diferents posicionaments, per a re-aprehendre sobre aquestes realitats que ens travessen, en definitiva, per a re-apropiar-se’n.


Comissariat, disseny i impressió:
Lola Fabra Anton

Organitza:
Máster en Fotografia UPV

Col·laboren:
Octubre Centre de Cultura Contemporània
Universitat Politècnica de València
Federació de Pilota Valenciana

gener 21 2022

Detalls

Inici: 21 gener | | 00:00
Fi: 20 febrer | | 00:00
Activitat categories:

Recinte

Sala d’exposicions

Horari

  • De dilluns a divendres: de 10.00h a 21.00h.
  • Dissabtes: de 10.00h a 14.00h
  • Diumenges i festius: tancat
  •  

Inauguració: divendres 21 de gener a les 19.30h

AMB EL SUPORT DE