I Congrés sobre la dramatúrgia europea

Loading Activitats
  • This activitat has passed.

I Congrés sobre la dramatúrgia europea


Del 24 al 26 de febrer: I Congrés sobre la dramatúrgia europea. El teatre en l’espai europeu, un altre debat imprescindible. TANCAT EL TERMINI DE MATRICULACIÓ.


El teatre en l’espai europeu, un altre debat imprescindible El I Congrés sobre la dramatúrgia europea té com a objectiu fonamental reunir un conjunt de dramaturgs amb altres professionals responsables de la cultura teatral per tractar de reflexionar sobre Europa com a espai teatral. Com un àmbit plural de vivència i pervivència del nostre imaginari teatral, un espai de pluralitat lingüística i cultural, més enllà de les unitats estrictament econòmiques o polítiques que la configuren. Al seu si, les minories no estatals hi tenen un dinamisme teatral propi que pot aportar molts elements de riquesa i vida al conjunt de l’imaginari i la realitat europeus. És possible pensar un teatre europeu més enllà de les actuals demarcacions territorials i polítiques? Cal renunciar a les especificitats? Cal augmentar els contactes i els fòrums d’intercanvi a més del sistema d’edicions i/o produccions actuals? Com s’insereixen les cultures minoritàries i minoritzades en aquest espai de cultures i llengües algunes de les quals actuen com a minoritzadores per raons extralingüístiques? Cal tenir en compte únicament les llengües amb representació al Parlament Europeu o abraçar la diversitat molt més rica i plural de la realitat? Com aconseguir que el diàleg siga operatiu més enllà dels mecanismes estrictament oficials sancionats per les institucions estatals? Organitzat per l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València, el Congrés es nuclearitza al voltant de cinc sessions dedicades a diverses dramatúrgies d’àmbits i realitats teatrals ben vives: les germanòfones (Alemanya, Àustria, Suïssa), britàniques (Anglaterra, Irlanda, Gal·les…), francòfones (França, Bèlgica, Suïssa), italiana (Itàlia, Suïssa) i catalana (País Valencià, Illes, Catalunya…). Aquestes sessions tenen un disseny gairebé simètric i autònom: una exposició historicocrítica seguida de la intervenció d’un dramaturg que analitza quins són, al seu criteri, els problemes bàsics de l’escriptura i la difusió teatrals al seu àmbit. Després, aquesta visió personal es complementa amb una taula rodona amb dos dramaturgs més i un responsable, director o gestor cultural, els quals ens en poden donar una informació molt més àmplia i plural. A la fi, es produeix un debat, obert al públic, amb els membres d’aquesta taula rodona més el dramaturg anterior. El I Congrés naix, en definitiva, amb la convicció ferma que la construcció de l’espai europeu reclama un diàleg i una activitat permanents al més viu, directe i personalitzat possible, des dels diferents agents socials i teatrals perquè la diversitat de pobles i cultures intercanvien els seus somnis, realitats, dèficits i expectatives. Per això, per contribuir a l’intercanvi d’imaginaris i expectatives així com al coneixement entre iguals, posa en pràctica el debat i la reflexió sobre el teatre en l’espai europeu: un altre debat imprescindible. Perquè Europa és molt més que un espai econòmic o polític i es mereix noves mirades i consideracions. Per portar-lo a cap es comptarà amb la presència de més de vint-i-cinc especialistes, dramaturgs, estudiosos, directors, actors i professionals, dels diferents àmbits lingüísticoteatrals com ara: Lluís Pasqual, Brigitte Jirku, Eva Brenner, Henning Fangauf o Sabine Wang, representant el teatre postdramàtic; Jen Harvei, David Edgar o la irlandesa Stella Feehily; Paolo Puppa, Gianni Clementi, Giampero Rappa o Renata Ciaravino; el gran crític i historiador francés Michel Corvin, Victor Haïm, Louise Doutreligne o el belga Serge Kribus; Francesc Massip, Joan Cavallé, Rodolf Sirera, Joan Casas o Albert Mestres; Jordi Coca, Josep R. Cerdà, Alberto García Vidal (R.T.A) o Salvador Sunyer, director del festival Temporada Alta de Girona, entre molts d’altres. Tot ells ens mostraran un ampli ventall de realitats i pràctiques artístiques, històriques i de política cultural teatral que van des de l’estudi més rigorós i científic al debat més viu sobre les diferents tendències i propostes: un Congrés que no deixarà indiferent ningú i on, per primera vegada, València serà la capital del teatre europeu. Idea: Manuel Molins. Coordinació: Francesc Foguet i Manuel Molins. Comissió Organitzadora: Olga Celda, Francesc Foguet, Manuel Molins, Ramon Rosselló i Núria Santamaria. Comitè Científic: Jordi Auseller (UVic), Francesc Foguet (UAB), Brigitte Jirku (UV), Domingo Pujante (UV), Maria Josep Ragué – Àrias (UB), Ramon Rosselló (UV), Biel Sansano (UA), Núria Santamaria (UAB), Mercè Saumell (INST. TEATRE), Josep Ll. Sirera (UV), Jesús Tronch (UV) i Loreto Vilar (UB). Programa Dimecres 24 de febrer 2010 11.00h. Acreditacions. 11.30h. Benvinguda. 12.00h. Ponència inaugural: “El teatre europeu en la nova Europa o l’imaginari teatral europeu a debat. Hi ha una Europa més enllà (o més ençà) de l’espai econòmic i/o polític que tant es pregona?”, a càrrec de Lluís Pasqual, director i productor teatral, fundador del Teatre Lliure. Sessió I: el teatre alemany Presenta: Jordi Auseller (Universitat de Vic). 16.00 a 17.00h. Panorama del teatre alemany des de finals del s. XX a l’actualitat. Brigitte Jirku (UV). 17.00 a 18.00h. Problemes dels dramaturgs escriptors alemanys. Marion Victor (Alemanya). 18.30 a 20.00h. Taula Rodona sobre el teatre alemany actual amb Henning Fangauf (Alemanya), Sabine Wang (Suïssa) i Eva Brenner (Àustria), seguida d’un debat amb els tres membres de la taula i el ponent anterior. Modera: Loreto Vilar (UB). Dijous 25 de febrer 2010 Presenta: Mercè Saumell (Institut del Teatre). Sessió II: el teatre anglès 10.00h. Panorama del teatre anglès des de finals del s. XX a l’actualitat. Jen Harvie (Universitat de Londres). 11.30 a 12.30h. Problemes dels dramaturgs anglesos. David Edgar (Anglaterra). 12.30 a 14.00h. Taula Rodona sobre el teatre anglès actual amb Stella Feehily (Irlanda), Max Stafford-Clark (exdirector del Royal Court i director de la companyia teatral Out of Joint)) i Phil George (President Fundador del Teatre Nacional de Gal·les), seguida d’un debat amb els tres membres de la taula i el ponent anterior. Modera: Olga Celda, dramaturga. Sessió III: el teatre italià Presenta: Pau Marqués (professor i traductor). 16.00 a 17.00h. Panorama del teatre italià des de finals del s. XX a l’actualitat. Paolo Puppa (Universitat de Venècia). 17.00 a 18.00h. Problemes dels dramaturgs italians. Gianni Clementi (Roma). 18.30 a 20.00h. Taula Rodona sobre el teatre italià actual amb Giampiero Rappa (Roma), Renata Ciaravino(Milano) i Antonio Syxty (Teatre Litta Milano), seguida d’un debat amb els tres membres de la taula i el ponent anterior. Modera: Júlia Benavent (UV). 22.30h. Lectura dramatitzada de textos breus dels dramaturgs que intervenen en el congrés. Direcció: Albert Mestres. Interpretat per: Vicent Grande, Nacho Diago i Pilar Martínez. Divendres 26 de febrer 2010 Presenta: Evelio Miñano (UV). Sessió IV: el teatre francès 10.00h. Panorama del teatre francès des de finals del s. XX a l’actualitat. Michel Corvin (Sorbonne nouvelle). 11.30 a 12.30h. Problemes dels dramaturgs francesos. Victor Haïm, (França). 12.30 a 14.00h. Taula Rodona sobre el teatre francès actual amb Louise Doutreligne (França), Serge Kribus(Bèlgica) i Irène Sadowska (crítica i animadora cultural), seguida d’un debat amb els tres membres de la taula i el ponent anterior. Modera: Domingo Pujante (UV). Sessió V: el teatre català (i espanyol) Presenta: Núria Santamaria (UB). 16.00 a 17.00h. Panorama del teatre català des de finals del s. XX a l’actualitat. Francesc Massip (URV). 17.00 a 18.00h. Problemes dels dramaturgs en llengua catalana. Joan Cavallé (Tarragona). 18.30 a 19.30h. Taula rodona sobre la projecció del teatre català i castellà des de finals del s. XX a l’actualitat amb Rodolf Sirera (País Valencià), Joan Casas (Principat), Patxo Telleria (Euskadi), Juan Mayorga (Madrid) i Ignacio del Moral (Madrid). Modera: Maria José Ragué-Àrias (UB). 19.30 a 21.00h. Debat sobre la situació del nostre teatre amb diferents responsables de la gestió teatral, professionals i polítics. Pep Ricart (Associació d’Actors del País Valencià), Jordi Coca (CoNCA), Josep R. Cerdà (Delegat d’Arts Escèniques del Govern Balear), Alberto García Vidal (Red de Teatros Alternativos) i Salvador Sunyer (director del Festival Temporada Alta, Girona). Modera: Francesc Foguet (UAB). AGRAïMENTS Goethe Institut de Barcelona Consulat de Suïssa a Barcelona Institut Français de València. Les obres curtes han estat traduïdes per Olga Celda (Anglès), Mónica Fernández Arizmendi (Alemany), Maria Bayarri i Pau Marqués (Italià), Enric Martínez Català (Francès), Evelio Miñano (Francès), Manuel Molins (Anglès, Francès i Castellà) i Domingo Pujante (Francès). PARTICIPANTS Auseller, Jordi. Professor del Departament de Llengües Estrangeres de la Facultat de Ciències Humanes, Traducció i Documentació de la Universitat de Vic. Benavent, Júlia. Professora titular del Departament de Filologia Italiana a la Universitat de València. Autora de nombroses traduccions de textos italians al català i al castellà. Brenner, Eva. Actriu, directora, escenògrafa, realitzadora i investigadora teatral. Fundadora del Projekt Theater Studio (laboratori experimental de teatre i performance), pertany a l’equip directiu del Fleischerei de Viena, segona fase el Projekt Theater. Casas, Joan. Dramaturg, escriptor, traductor literari, articulista i crític teatral. Durant molts anys d’activitat prolífica, ha traduït més de setanta obres de llengües com el francès, l’italià, el portuguès i el grec modern, i també, en col·laboració, del rus i del búlgar. Cavallé, Joan. Dramaturg, membre del col·lectiu literari La Gent del Llamp, entre 1998 i 2006 va dirigir la col·lecció de teatre “Textos a part”. Ha guanat diversos premis de teatre i de novel·la i va formar part de l’equip traductor de l’obra de Becket al català. Celda, Olga. Dramaturga. Cerdà, Josep R. Delegat d’Arts Escèniques del Govern Balear. També és autor i director teatral i ha participat com a actor en diverses produccions cinematogràfiques. Ciaravino, Renata. Té una àmplia trajectòria en el món del teatre, encara que també ha escrit per a ràdio i televisió. Les seues obres s’han representat a França, Alemanya, Turquia i Polònia. Ha impartit docència la Universitat de Prístina (Kosovo) i ha treballat al Théâtre du Rond Point (París) i al Centre d’Arts Escèniques de Brussel·les. Clementi, Gianni. Gràcies a èxits nacionals i internacionals, s’ha convertit en punt de referència de la dramatúrgia contemporània italiana. És, a més, guionista de televisió i cinema. Els seus textos s’han traduït a l’anglès, el castellà, el francès, l’alemany i el grec. Coca, Jordi. Novel·lista i dramaturg. També ha conreat la poesia. Ha treballat com a gestor cultural i com a professor d’arts dramàtiques a l’Institut del Teatre. Ha dirigit obres de Handke, Joan Brossa i Beckett i és col·laborador habitual de premsa i televisió. Corvin, Michel. Professor emèrit de l’Institut d’estudis teatrals de la Universitat París III-Sorbonne Nouvelle. Especialitzat en història de la dramatúrgia contemporània, l’estètica i la semiologia teatral. Autor de nombrosos articles i llibres al respecte, molts d’ells traduïts a altres llengües. Del Moral, Ignacio. Escriptor teatral i guionista de nombroses sèries de televisió i també de cinema. És membre de la Junta Directiva de l’Associació d’Autors de Teatre. Doutreligne, Louise. Autora i directora teatral, dirigeix la companyia francesa Fiévet-Paliès, al costat del seu marit, Jean-Luc. Edgar, David. Un dels dramaturgs britànics més prolífics de la seua generació, amb més de 60 obres publicades i representades tant en teatres, com en ràdio i televisió arreu del món. Va fundar el programa d’Estudis d’Escriptura Teatral de la Universitat de Birmingham, la seua ciutat natal. Fangauf, Henning. Director adjunt del Centre de Teatre per a Nens i Joves d’Alemanya. Actualment, es dedica a la promoció de dramaturgs i a l’intercanvi internacional de teatre adreçat als més joves. Col·labora activament amb el Goethe Institute. Feehily, Stella. Actriu i escriptora. Entre les seues obres destaquen Duck i O go my Man, totes dues portades a escena com a coproduccions de la companyia teatral Out of Joint i el Royal Court Theatre. El 2009 va estrenar Dreams of Violence al Soho Theatre. Foguet, Francesc. Professor agregat a la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona. Les seues línies de recerca con el teatre català de la Segona República i el contemporani. García Vidal, Alberto. President de la Red de Teatros Alternativos i director de DT Espacio Escénico, sala independent de Madrid. George, Phil. President fundador del Teatre Nacional de Gal·les des del 2007. És, a més, director creatiu de Green Bay Media Limited, productora que va fundar amb John Geraint amb la voluntat de produir projectes cinematogràfics i televisius de qualitat. Haïm, Victor. Autor de teatre, actor, escenògraf, director i professor d’art dramàtic, la seua extensa obra teatral ha sigut traduïda a nombroses llengües i exportada enllà de les fronteres franceses. Harvie, Jen. Professora adjunta del Estudis de Teatre i Drama i cap del Departament de Drama de la Queen Mary University de Londres. La seua recerca se centra en la relació entre performance i identitats culturals, especialment la identitat nacional i de gènere. Ha publicat els llibres Staging the UK i The Routledge Companion to Theatre and Performance. Jirku, Brigitte. Professora titular de Literatura Alemanya de la Universitat de València. Kribus, Serge. Actor, dramaturg i director teatral, Kribus és blega francòfon. També ha treballat per al cinema i per a la televisió. Marqués, Pau. Professor i traductor. Massip, Francesc. Professor de l’Àrea de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i de l’Institut del Teatre de Barcelona. Reconegut estudiós del teatre, en especial del teatre medieval, del Renaixement i del Barroc, i sobr aspectes del teatre popular i les tradicions folklòriques. Mestres, Albert. És escriptor, traductor i director d’escena. És autor d’una extensa obra extensa que inclou incursions en el món de la poesia, de la narrativa breu i de la novel·la. Miñano, Evelio. Professor titular del Departament de Filologia Francesa de la Universitat de València i representant de la seua àrea en la CAT de Filologia. Molins, Manuel. Professor i dramaturg, fundador del Grup 49 de teatre independent en els 70. Escriptor, però també element intern de muntatges escènics, ha obtingut diversos premis literaris i ha col·laborat amb estaments oficials per al suport del Teatre. Pasqual, Lluís. Director teatral. Fundador del Teatre Lliure el 1976. Ha sigut director del Centre Dramàtic Nacional – Teatro María Guerrero de Madrid, del Théatre de l’Odéon de París i de la Biennal de Teatre de Venècia. Pujante, Domingo. Professor del Departament de Filologia Francesa de la Universitat de València. Puppa, Paolo. Professor titular d’Història del teatre i de l’espectacle a la Facultat de Llengua i Literatura Estrangera de la Universitat de Venècia i director del Departament d’Arts i Espectacles. És redactor de la revista Biblioteca teatrale i col·labora com a crític amb Hystrio, Sipario i Ariel. Ragué-Arias, Maria-Josep. Doctora en Filologia Hispànica i llicenciada en Ciències de la Informació i Econòmiques. És professora d’Història de les Arts Escèniques a la Universitat de Barcelona i exerceix com a crítica teatral. És autora de diverses obres teatrals i investigadora. Rappa, Giampiero. Dramaturg genovès, fundador de la companyia Gloriababbi Teatro de Roma. Ha escrit nombroses obres i ha obtingut guardons com l’Enrico Maria Salerno de Dramatúrgia Europea. Els seus textos han sigut traduïts a l’anglès, el castellà i el rus. És també actor de teatre i cinema. Ricart, Pep. Representant de l’Associació d’Actors del País Valencià (AAPV). Actor valencià, porta des de finals dels 70 fent teatre, i en menos mesura, cine i televisió. Sadowska, Irène. D’origen polonès, però fincada a París, és autora de diversos assaigs i prefacis sobre el teatre contemporani francès i espanyol, publicats a França, Espanya, Itàlia, Polònia i Amèrica Llatina. A més, és critica i animadora cultural. Santamaria, Núria. Professora lectora de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona. Pertany al Grup de Recerca d’Arts Escèniques d’aquesta Universitat. Saumell, Mercè. Professora i cap de Serveis Culturals de l’Institut del Teatre de Barcelona. Sirera, Rodolf. Autor teatral i també traductor, guionista, dramaturg, assessor i gestor públic. La seua tasca està vinculada a la renovació del teatre valencià del qual n’és teòric, crític, investigador i editor. La seua tasca ha sigut reconeguda amb nombrosos premis. Stafford-Clark, Max. Director artístic de la companyia Out of Joint i director teatral amb una llarga trajectòria. Ha sigut qui més temps ha ocupat la direcció del Royal Court Theatre de Londres. És catedràtic de les Universitats de Warwick i de Hertfordshire. Sunyer, Salvador. Director artístic del Festival Temporada Alta i membre de la productora saltenca Bitó, a més de director del CANAL, Centre d’Arts Escèniques de Salt-Girona. Syxty, Antonio. Codirector artístic del Teatre Litta de Milà. Autor i director teatral, ha fet també incursions en el món de la televisió, el cinema, la publicitat, la moda i la música. Tellería, Patxo. Autor i actor teatral, així com guionista per a la televisió, va debutar recentment com a director i guionista amb la pel·lícula La máquina de pintar nubes. Vilar, Loreto. Professora titular de la Secció d’Alemany del Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la Universitat de Barcelona. Els seus camps d’investigació són la literatura moderna i contemporània, literatura de la RDA i literatura de dones. Wang, Sabine. D’origen suís-taiwanès, va començar escrivint poesia. Des del 2000, escriu amb èxit obres teatrals i radiofòniques. La seua primera obra Spinnen es va estrenar a gairebé tots els grans teatres germanòfons. CONVALIDABLE PER 2 CRÈDITS DE LLIURE OPCIÓ (Universitat de València) IMPORT DE LA MATRÍCULA a) Estudiants de la Universitat de València (amb 2 crèdits): 30€ b) Públic en general: 10€ c) Socis d’ACPV: 5€ Per poder assistir al cicle s’ha de reomplir i enviar el formulari que apareix dessota a més de fer el pagament corresponent, amb data límit 22 de febrer, a l’entitat bancària Caixa Catalunya nº de compte 2013/0430/83/0200308768. Al rebut bancari heu d’escriure en l’apartat concepte “Congrés Dramatúrgia” i en nom del beneficiari Fundació Ramon Muntaner. Important: Els rebuts els heu de fer arribar a l’OCCC, C/ Sant Ferran, 12. 46001 València a l’atenció de Sumsi Palau. O bé enviar-los a l’e-mail: [email protected] o al fax 96 315 51 65. Per als alumnes de la Universitat de valència la matrícula inclou els drets d’inscripció i un certificat d’assistència lliurat per l’Octubre Centre de Cultura Contemporània. L’assistència al curs és convalidable per dos crèdits de lliure configuració (el preu inclou les taxes de tramitació). Per al públic en general la matrícula inclou els drets d’nscripció i un certificat d’assistència lliurat per l’Octubre Centre de Cultura Contemporània.

febrer 24 2010

Detalls

Inici: 24/02/2010 | | 00:00
Fi: 26/02/2010 | | 00:00
Activitat categories:

Recinte

No definit

AMB EL SUPORT DE