Felisha Ledesma és una artista sonora, compositora, curadora i desenvolupadora d’instruments de maquinari i programari resident a Malmö (Suècia). L’obra de Ledesma està impregnada d’una paleta especialment càlida i orgànica, on cada moment es converteix lentament en una experiència sonora íntima. Les inspiracions quotidianes es destil·len en records sonors que conviden a una escolta meditativa i profunda.
Les seues composicions, editades a Ecstatic, enmossed x physic liberation, Doyenne o Paralaxe Editions, poden incloure’s en el conjunt conegut com a diaristic ambient: una categoria de límits difusos, les característiques notòries dels quals són la presència d’enregistraments de camp i sons ASMR —o exploracions de l’Auto-Tune- i una atmosfera íntima, profunda o fràgil, reflex de les patologies i els estats anímics produïts per la hiperacceleració de l’etapa actual del capitalisme tardà, alhora que funciona com un antídot contra la mutació digital, proposant al seu lloc un retorn a la valoració de l’ambigüitat, estranya a la freda lògica del codi i a la reivindicació de l’escolta com a instrument de coneixement. Felisha Ledesma és una akroatiker, neologisme derivat d’akroasi, un terme utilitzat a la pedagogia de l’antiga Grècia per a identificar l’aprenentatge a través de l’escolta, en oposició a la visió (aisthesis).
Abans de les seues actuacions a INA GRM (París) o Cafe Oto (Londres), Ledesma realitzarà a l’Octubre CCC un directe amb la darrera actualització de Tela, programari desenvolupat per Fors, el projecte de tecnologia musical que va cofundar juntament amb Ess Mattisson.
cosmic lithium, compositor i musicòleg madrileny, presenta, per encàrrec de Dialektik, l’obra Empty Loops. Si Felisha Ledesma utilitza, sobre un fons drone, els enregistraments de camp com a material d’obertura de l’escolta, cosmic lithium fa allò anàleg a través del glitch. cosmic lithium treballa amb loops, molts loops, que fragmenta i esquartera per construir collages, impedint la iteració d’interpretacions idèntiques, un mètode que assenyala la unicitat dels esdeveniments històrics i la importància de la música en directe, experimentada a cada instant, observant (escoltant) el més petit i detallat. Però cosmic lithium no només il·lustra a través del collage el procés que connecta el pessimisme (destrucció, fragmentació, desnaturalització) amb l’esperança (reconstrucció, renaturalització, coherència), sinó que se serveix dels paràmetres clàssics de la melodia i l’harmonia: riquesa i contrast harmònic, elaboració de plans tonals més o menys complexos, integritat i desenvolupament motívic, direccionalitat macroformal, tot per sobre de l’avui habitual èmfasi en el timbre per sobre de qualsevol altre paràmetre compositiu.
—
El cicle “Estrats del temps” està organitzat per Dialektik amb la col·laboració del festival Volumens i de l’Octubre CCC.