Obres de Meritxell Ahicart, Marta F. Gimeno, Lluís Ibáñez, Fernando Rosa i Javier Sánchez
Inauguració: dijous 12 de setembre a les 19.00h.
L’exposició “Visibilització. Investigacions d’alumnes” mostra l’obra recent d’exalumnes del Màster en Fotografia, Art i Tècnica de la Universitat Politècnica de València. Presenten part dels seus projectes finals de màster, o de projectes d’investigació realitzats des de l’àmbit acadèmic. ¿Quin tipus de percepció resulta de l’activitat d’aquell subjecte, l’ocupació del qual consisteix precisament en percebre, en veure i en fer veure? És la pregunta que formula Nelly Schnaith en el seu llibre Lo visible y lo invisible en la imagen fotográfica, i aquesta és la qüestió que cadascun dels artistes que participen en aquesta mostra han estat preguntant-se prèviament a la realització de l’obra mateixa. Les imatges exposades donen visibilitat a uns successos, a uns paisatges, a unes vivències que durant un temps han estat subjectes a l’ocultació o no han evidenciat el seu estatus, o que mostren una lectura amb una nova mirada al voltant de l’entorn proper vivencial o espacial . S’intenten analitzar realitats des de l’observació i la investigació.
El projecte “ChatPlayer” de Meritxell Ahicart exposa imatges que han estat extretes d’una plataforma de xat en línia on l’autora rebia remuneració per xatejar adoptant la identitat de perfils ficticis amb el pretext que homes pogueren conèixer dones i satisfer les seues fantasies. A canvi d’uns cèntims, les dones que treballen en aquesta plataforma reben la directriu de respondre cada missatge aleatori que els emergeix a la plataforma.
Marta F. Gimeno amb “_ERROR DE ARCHIVO_” –partint de localitzacions lligades al seu propi arbre genealògic–, ens mostra els vestigis d’un món rural situat a Espanya després de la Guerra Civil i de la instauració del franquisme. El seu projecte persegueix les arrels i les herències d’una generació passada a través del qüestionament de la imatge i de l’arxiu al web 2.0.
La sèrie “Geografies del terror: Llei de Fugues als Ports-Maestrat”, de Lluís Ibáñez, investiga sobre la Llei de Fugues, que va ser –sense estar reflectida al Codi Penal espanyol–, un mètode paralegal que, principalment durant el passat segle, va utilitzar, entre d’altres, la Guàrdia Civil per desfer-se de presoners. Encara que la seua època de major ús va ser durant els anys vint, arran dels enfrontaments entre els anarquistes i la patronal, el seu ús es va recuperar en l’època dels maquis (enllaç).
Fernando Rosa ens mostra “Paisaje Construido”, una sèrie de fotografies que aglutina llocs institucionals de recreació familiar. Ens apropa a la societat del consum a través dels espais de divulgació de la natura i del medi ambient; ja que aquests llocs són creats a través d’escenografies i matèria real per recrear la pròpia identitat natural.
I finalment, l’obra de Javier Sánchez (@xaviphotoprojects) “Una cicatriz de balastro y polvo”, és un projecte que mostra les relacions de separació i connexió dels 204 quilòmetres de recorregut que va suposar la via minera que anava des d’Ojos Negros (Sierra Menera, Terol) a Sagunt, i com va canviar aquest territori d’una manera irreversible. Un impacte que també va ser econòmic i social: el canvi de titularitat i d’ús de les terres agrícoles expropiades va afectar directament a les seues condicions de producció en transferir-se a un únic capital industrial.
(Laura Hdez Peñalver, comissària)
Mostra organitzada pel Màster en Fotografia, Art i Tècnica (MFAT) de la Universitat Politècnica de València (UPV)
Comissària: Laura Hdez Peñalver
Col·laboren: Delex Repromedia i Cerveses Turia.