Dansa i representació a la Corona d’Aragó. Traces medievals i pervivències
Els territoris de l’antiga Corona d’Aragó són rics en patrimoni material i immaterial relacionat amb la dansa. Són significatius els vestigis artístics, documentals i festius que han perviscut des de l’edat mitjana ençà on el ball és protagonista. Aquestes traces, resultat d’un remarcable mestissatge cultural, mostren una originalitat creativa, una gran interacció entre diferents territoris i la presència de diverses realitats socioculturals. A partir de l’expansió mediterrània dels segles XIII i XIV, la Corona catalanoaragonesa esdevingué una cruïlla geopolítica i social que també es cristal·litzà en l’aspecte artístic i iconogràfic i en la documentació històrica, literària, musical i coreogràfica. Les tradicions líriques trobadoresques i joglaresques occitanocatalanes, franceses, andalusines i castellanes, la influència dels mestratges de dansa italiana, així com les coreografies representatives dels gremis urbans, les pràctiques rituals cristianes o les performances rurals constitueixen algunes de les contribucions que se situen a l’origen de la corèutica d’aquests territoris. Fruit de tot plegat, avui dia encara perviuen una apreciable quantitat de manifestacions festives arrelades en les pràctiques coreomusicals i representatives que es perfilen a la llum de les traces artístiques medievals.
Comissariat Raül Sanchis Francés, Licia Buttà, Francesc Massip Bonet
Autors Licia Buttà, Lenke Kovács, Francesc Massip Bonet, Raül Sanchis Francés, Maria del Mar Valls Fusté
Producció Museu Etnològic i de Cultures del Món (MUEC) de Barcelona. LAiREM ICONODANSA-DANAEM Universitat Rovira i Virgili
Amb la col·laboració de
Arxiu Comarcal de la Segarra
Monestir de Montserrat
Museu de l’Almodí de Xàtiva
Museu Arqueològic de Llíria
Museu Diocesà de Tarragona
Museu Nacional d’Art de Catalunya
Museu Valencià de la Festa d’Algemesí
Patronat Municipal de la Patum de Berga