Curs monogràfic ‘El cinema com a eina política 2: Espanya’

Loading Activitats
  • This activitat has passed.

Curs monogràfic ‘El cinema com a eina política 2: Espanya’

 


Segon curs monogràfic sobre cinema i política, impartit per Ramón Alfonso. Una classe setmanal del 19 de febrer al 24 d’abril (10 sessions). Matrícules a 100€ (socis d’ACPV 90€). Període d’inscripció obert fins al 12 de febrer.


El cinema –fàbrica de somnis i mitjà de masses inesgotable– és l’art que ha influït més decisivament en la societat contemporània tot comentant i dictant, en bona mesura, les diverses metamorfosis estètiques, tecnològiques i ideològiques. Eina de comunicació extraordinària, articulada a partir de la rabiosa subjectivitat de mirades heterogènies, expressa idees, sentiments i aspiracions. Emprat al llarg dels seus cent vint anys de vida com artefacte crític, còmplice, afectat o intrigant, el cinematògraf recorre la història per tractar d’influir en els diversos espectadors, mentre aspira a alliçonar o directament a manipular opinions. El present monogràfic, investigació de la utilització de la maquinària fílmica en un país tan definitivament condicionat pels fets polítics com Espanya, aspira a oferir una recapitulació d’algunes de les etapes en què es pot estructurar, en el conjunt local, el que podria anomenar-se, acceptant la simplificació, “cinema pamflet”. TEMARI –La política en el cinema El curs comença amb una anàlisi del diàleg establit entre el cinema i la política i un repàs a les seues etapes més significatives: el cinema de propaganda bèl·lica, la Guerra Freda o la política a través dels gèneres en els anys seixanta i setanta. –El cinema del règim franquista 1 Després de referir-nos breument als anys silents i al cinema de la República, analitzarem en profunditat el caràcter particular del cinema fabricat pel sistema dictatorial, al voltant de la victòria i el desenvolupament manipulat de la contesa. –El cinema del règim franquista 2 Estudi de les mutacions experimentades per la cinematografia oficialista i la irrupció de nous subgèneres: el cinema d’estampeta. –Les noves mirades dels setanta 1 Les Conversacions de Salamanca, en 1955, desencadenen la irrupció de noves mirades en el gris context fílmic nacional. Realitzadors com Juan Antonio Bardem representen una nota dissonant però fonamental en l’escenari cinematogràfic. Seguidament sorgeixen les mirades de Carlos Saura o Basilio Martín Patino. –Les noves mirades dels setanta 2 Nous cineastes –en solitari o adscrits a moviments underground com l’Escola de Barcelona–, estimulats pel temperament dels nous cinemes i estimulant generalment una inflexió alegòrico-poètica, proposen una sèrie d’aproximacions crítiques al règim del tirà admirables i contundents. –El cinema de la transició L’arribada de la democràcia provoca la mutació de les mirades hermètiques i possibilita l’aparició definitiva de veus crítiques i la presentació d’aproximacions històriques renovades. –El cinema postfranquista També apareixen una sèrie de pel·lícules, generalment vinculades al gènere humorístic, que amb una nostàlgia i virulència manifestes ataquen les transformacions sociopolítiques originades en el país mentre enyoren la figura del dictador desaparegut. –El cinema dels vuitanta Repàs a les mirades i peces més valuoses presentades en una dècada definitivament condicionada per l’aplicació de la polèmica Llei Miró. –Cinema contemporani Vinculada generalment al gènere documental, la inflexió més batalladora té una destacada presència en el context cinematogràfic actual. PROFESSOR: RAMÓN ALFONSO Escriptor, crític i historiador cinematogràfic. És autor dels llibres George Lucas. American Odissey (Ed. Dolmen), Los Beatles en el Cine. Cincuenta años vistos a través del espejo, Dario Argento. El celuloide teñido de rojo, Diccionario de películas: El Cine de Ciencia-Ficción i Quentin Tarantino. El samurái cool, editats per T&B Editores. Ha participat en llibres col·lectius com La vida es corto. Las películas breves de los grandes cineastas (Festival de Cine de Alcalá de Henares, 2004), Cien miradas de cine (Tigernuts Basket SL per a Miradas.net, 2009), Cine XXI. Directores y direcciones (Cátedra, 2013), Mariano Barroso (T&B Editores, Festival de Curtmetratges K-lidoscopi, 2015) Cine fantástico y de terror español (T&B Editores, 2015), El universo de Orson Welles (Notorious, 2015) o El universo de los Hermanos Marx (Notorious, 2016). Treballa amb l’editorial Notorius redactant llibrets per a l’edició en DVD de títols diversos. També ha col·laborat amb les distribuïdores Cameo i Avalon amb textos per a diverses edicions domèstiques de llargmetratges. Ha participat en publicacions diverses com Scifiworld, Cine Archivo, Miradas de Cine, Versión Original o la publicació peruana Godard!, i és col·laborador de Dirigido por… Organitza –amb presentació i col·loqui– cicles Cinefòrum en el Centre Cultural L’Eliana i imparteix cursos sobre cinema a l’Octubre CCC, a banda de participar com a ponent en diverses activitats culturals. És membre de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC) i ha format part del Jurat de la Crítica de la 49 edició del Festival de Sitges (2016), com també de la quarta edició del Festival de Curtmetratges K-lidoscopi (2015). És autor de diversos llargmetratges, com per exemple Kalte, protagonitzat per Emilio Linder, o Los desórdenes sentimentales, volum inclòs en el projecte #Littlesecretfilm, i codirigeix el Festival Internacional de Cinema de Terror Paura. ESTRUCTURA DE LES CLASSES Cada jornada tindrà una durada aproximada de quatre hores, de 16.30h a 20.30h. Les classes són acompanyades per abundants fragments de pel·lícules i curtmetratges que ajuden els alumnes a entendre el millor possible la rellevància de les distintes mirades exposades. En les sessions es projecta també un llargmetratge que ajudarà a completar la matèria impartida. Seguidament, en l’últim bloc de la classe s’analitzarà la pel·lícula visionada. La durada total de l’activitat és de 40 hores. CALENDARI Es realitzarà una classe setmanal de febrer a abril, normalment en dimarts, excepte durant febrer que serà en dilluns. El calendari exacte de les sessions (fins a un total de 10) és el següent: –Febrer: dilluns 19 i dilluns 26 –Març: dimarts 6, dimarts 13, dimarts 20, dimarts 27 –Abril: dimarts 3, dimarts 10, dimarts 17 i dimarts 24 IMPORT DEL CURS I PRE-INSCRIPCIÓ L’import del curs complet és de 100 euros (socis d’ACPV 90 euros), que es pagaran mitjançant transferència bancària en un únic termini abans d’iniciar-se el curs. El nombre mínim d’alumnes per a la realització del curs és de 20. Per favor, reompliu el formulari de pre-matrícula que figura en el link de sota abans del 12 de febrer. Aquell dia confirmarem si el curs es realitza i, en cas afirmatiu, facilitarem les dades per al pagament bancari.

febrer 19 2018

Detalls

Data: 19/02/2018
Hora 00:00
Activitat categories:

Recinte

No definit

AMB EL SUPORT DE