Biennal Internacional Dona i Cinema 2025. Festival Convidat: Olhares do Mediterrâneo de Lisboa

Biennal Internacional Dona i Cinema 2025. Festival Convidat: Olhares do Mediterrâneo de Lisboa

La VIII edició de la Biennal Internacional Dona i Cinema se celebra del 21 al 28 de febrer de 2025 als cinemes Babel, al Col·legi Major Rector Peset i a l’Octubre CCC de València.

Una de les sessions clàssiques d’aquest festival és la que convida a mostrar el seu treball a altres festivals que es realitzen arreu del món i que en aquesta ocasió serà el dissabte 22 de febrer a l’Octubre CCC i estarà dedicada al festival Olhares do Mediterrâneo de Lisboa.

El Festival Olhares do Mediterrâneo – Women’s Film Festival va tindre la seua primera edició en 2014 i és el primer festival internacional de cinema a Portugal dedicat exclusivament a la cinematografia femenina, amb el propòsit de donar una visibilitat especial a la presència de les dones en el panorama cinematogràfic internacional. Per a mostrar el treball de les cineastes de països mediterranis, col·laboren amb el festival Films Femmes Mediterranée (Marsella) i el CRIA-Centro em Rede de Investigação em Antropologia.

 

 

Amb les seues 11 edicions al cinema São Jorge de Lisboa, 8 cicles de cinema espanyol, 16 extensions fora de Lisboa i 4 participacions a l’estranger (Brasil, Cap Verd, Vigo i Marsella) més diverses presències en Shortcutz (Lisboa, Guimarães i Cascais), Olhares do Mediterrâneo – Women’s Film Festival és un dels esdeveniments més consolidats en l’espai cultural portuguès.

A més de les projeccions de pel·lícules s’organitzen activitats que reflectixen i promouen la gran diversitat de les cultures de la conca mediterrània, en les seues expressions culturals i artístiques (objectives i conceptuals).

El Festival Olhares do Mediterrâneo – Women’s Film Festival és un projecte d’Olhares do Mediterrâneo – Associação Cultural i del Centro em Rede de Investigação em Antropologia (CRIA), amb el suport de l’Ajuntament de Lisboa (CML), d’EGEAC, ISCTE i de la Fundació INATEL.

El 22 de febrer, doncs, tindrem la projecció d’una selecció de curts del Festival Olhares do Mediterrâneo presentats per la directora del festival Sara David Lopes:

 

For Real, de Malou Lévêque | França | Fic | 2023 | 22’
(Millor curtmetratge de ficció 2024)
Dos adolescents caminen cap a la mar bromejant amb una tendresa reprimida. Però en compartir el seu secret amb Dounia, Keny fa que aqueixa vesprada siga diferent de totes les altres: és la primera trobada entre dues persones que s’han conegut de sempre.

 

As Cores do Luto, de Mariana Lima Mateus | Portugal, Regne Unit | Doc | 2024 | 19’
(Premi del públic 2024)
Quan Noemí va deixar Escarigo en la dècada de 1960 a la recerca d’una vida millor, els carrers estaven plens de vida i alegria. Ara, el silenci regna en aquest poble rural portuguès. Seguim Noemí en un viatge de tornada al seu poble natal, que amb prou faenes reconeix. Amb l’ajuda dels pocs residents que queden i de vells amics, Noemí s’endinsa en el seu passat mentre intenta superar la pèrdua dels seus éssers estimats.

 

Sard, de Zeina Ramadan | Palestina | Anim | 2019 | 7’
Durant un any, Zeina i Riham han intercanviat missatges de veu a Facebook. Els missatges de Riham parlen de la seua recerca d’una beca i dels seus constants intents per sortir de Gaza, que l’asfixia i destrueix qualsevol somni que una jove de 26 anys puga tindre. Una narrativa emocional que oscil·la entre l’emoció i la decepció de perdre l’esperança i després recuperar-la. Què els espera al final? Un punt final o un possible començament d’un altre viatge?

 

–-Chasing the sun: El Shatt, d’Ana Bilankov | Croàcia, Egipte, Alemanya | Doc | 2023 | 19’
Durant la Segona Guerra Mundial es va establir el camp de refugiats d’El Shatt al desert del Sinaí, a Egipte, per acollir les famílies desplaçades europees. Utilitzant materials dels arxius croats i internacionals entrellaçats amb imatges actuals d’aquest lloc abandonat, la pel·lícula intenta reconstruir la memòria fragmentada de la desconeguda història de la migració al Mediterrani.

 

Warsha, de Dania Bdeir | Líban | Fic |2021 | 16’
Mohammad és un operador de grua que treballa a Beirut. Un matí s’ofereix voluntari per a cobrir un torn en una de les grues més altes i notòriament perilloses del Líban. Lluny dels ulls de la gent pot viure la seua passió secreta i trobar la llibertat.


Organitzat per la Biennal Dona i Cinema amb la col·laboració de l’Octubre CCC.

AMB EL SUPORT DE