D’octubre de 2016 a juny de 2017, tots el divendres. Impartit per Ramon Alfonso i Joaquín Vallet. Import: 350 euros (socis d’ACPV: 300 euros). Període de matrícula obert.
PERÍODE DE MATRÍCULA TANCAT Curs impartit per Ramon Alfonso i Joaquín Vallet Tots el divendres de 17h a 20h Data d’inici: 7 d’octubre de 2016 Data d’acabament: 23 de juny de 2017 DESCRIPCIÓ Vivim a una societat essencialment audiovisual. Tota la informació a la qual accedim diàriament es basa en uns codis formals i estètics que s’han anat assentant al llarg de les dècades. És evident que el cinema, com a mitjà de masses, ha esdevingut el pilar fonamental de tot això. Les seues característiques industrials han marcat l’esdevenidor tècnic de la societat contemporània i, alhora, els trets estètics i ideològics que ha anat exhibint al llarg dels anys han resultat transcendentals en el moment d’establir els paràmetres conceptuals de la societat. Tant pel que fa al seu vessant més intel·lectual com, sobretot, al més popular. Davant d’això, conèixer la Història del Cinema esdevé un element importantíssim per a assimilar no pocs dels aspectes que ens envolten diàriament. De la mateixa manera, la seua importància artística representa un terreny tan apassionant com, paradoxalment, poc conegut o estudiat dins dels programes docents. Inclús en matèries tan íntimament relacionades com la Comunicació Audiovisual o la Història de l’Art, simplement, és una assignatura optativa. Per tot el que s´exposa, aquest curs de 120 hores lectives pretén posar remeu en aquesta situació, oferint a l’alumne una panoràmica rigorosa i efectiva de la història cinematogràfica des dels seus orígens fins als moviments més importants dels últims anys. Un primer capbussó en les procel·loses aigües d’un art en contínua evolució. ESTRUCTURA El curs està estructurat en dos grans blocs. Primer, les classes teòriques on s´analitza cadascun dels moviments que conformen la Història del Cinema dividit, per la seua part, en tres grans períodes: el cinema mut (1895-1930), el classicisme (1931-58) i l´època moderna i contemporània (1959-actualitat). Tots ells, exposats des d’un prisma clarament analític, per tal d´explorar la identitat, els punts en comú i les divergències de cada moviment. Segon, una sèrie de projeccions especials on es visualitzaran i es comentaran les pel·lícules més importants per a l´evolució del cinema, incidint en l´estil de cada director i posant-les en relació amb el moment històric al que es van realitzar. PRIMER TRIMESTRE: PERÍODE MUT (1895-1930) EL NEIXEMENT DEL SETÉ ART Orígens del Cinematògraf: Lumière i Méliès. David Wark Griffith. Charles Chaplin. Keaton i el film burlesc ESPLENDOR INDUSTRIAL I ARTÍSTIC L’expressionisme alemany. El cinema de la República de Weimar. Carl Theodor Dreyer. Les avantguardes franceses. Vertov, Eisenstein i l’escola soviètica. Hollywood, la gran Meca del Cinema. El naixement del sonor. SEGON TRIMESTRE: PERÍODE CLÀSSIC (1931-1958) L´AUGE DE HOLLYWOOD El cinema pre-codi-Hays. El cinema de gènere. Europeus a Hollywood. Fritz Lang. Citizen Kane i Orson Welles. El món en guerra. Cinema de propaganda. Generació perduda USA. John Ford. Alfred Hitchcock. RESPOSTA EUROPEA I ORIENTAL Clair, Renoir i l´avantguarda del realisme poètic El neorrealisme italià. El cinema britànic de postguerra. Ingmar Bergman. Berlanga, Bardem i el cinema espanyol. El cinema japonés: Mizoguchi, Ozu i Kurosawa TERCER TRIMESTRE: ÈPOCA MODERNA I CONTEMPORÀNIA (1959-actualitat) LA REVOLUCIÓ DE LES “NOVES ONADES” La Nouvelle Vague. El Free Cinema. Stanley Kubrick. Cinema italià. Visconti, Antonioni, Fellini, Pasolini. El Nou Cinema Espanyol. Nou Cinema alemany. El film polític. El “maig del 68” al cinema. EL CINEMA DELS DARRERES ANYS El nou Hollywood. La ruptura d’Star Wars. Dogma 95. Nou cinema asiàtic. Nou cinema europeu. El 3D i les noves tecnologies. El futur del cinema. PROFESSORS RAMÓN ALFONSO (València, 1977) Escriptor i crític cinematogràfic. És autor dels llibres “Los Beatles en el Cine. Cincuenta años vistos a través del espejo”, “Dario Argento. El celuloide teñido de rojo”, “Diccionario de películas: El Cine de Ciencia-Ficción” y “Quentin Tarantino. El samurái cool”, títols publicats per T&B Editores. Ha participat en llibres col·lectius com ara “La vida es corto. Las películas breves de los grandes cineastas”, “Cien miradas de cine”, “Cine XXI. Directores y direcciones”, “Antología crítica del cine fantástico y de terror español” o “El universo de Orson Welles”. Alfonso treballa amb l´editorial Notorius redactant llibrets per a l´edició en DVD de títols de la col·lecció “Los imprescindibles”. Escriu també per a les distribuïdores Avalon i Cameo. Ha participat en diverses publicacions com ara Scifiworld, Cine Archivo, Miradas de cine, Versión Original o la publicació peruana Godard!. Actualment, treballa en la redacció d´un nou llibre, una monografia del cineasta George Lucas. JOAQUÍN VALLET RODRIGO (València, 1978) Escriptor, crític i historiador cinematogràfic. Autor dels llibres “Terence Fisher” (Cátedra, 2013), “Diccionario de películas. El cine de terror” (T&B Editores, 2012) i “Joseph Losey” (Cátedra, 2010). Ha coordinat “Mariano Barroso” (T&B Editores, Festival de Curtmetratges K-lidoscopi, 2015) i participat en les obres col•lectives “Cine fantástico y de terror español. De los orígenes a la edad de oro (1912-83)” (T&B Editores, 2015), “El universo de Orson Welles” (Notorious, 2015), “Cine XXI. Directores y direcciones” (Cátedra, 2013), “John Carpenter. Ultimátum a la Tierra” (Macnulti, 2013) i “Los mundos perdidos de Willis O´Brien” (Muestra de Cine Fantástico y de Terror de Castellón FantCast, 2013). Ha treballat per a la distribuïdora Avalon i l´editorial Notorious en la redacció de nombrosos llibrets per a les seues col•leccions en DVD. Membre de l´Asociación Española de Historiadores del Cine (AEHC) i l´Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC). Crític de cinema a la revista Dirigido por…, també ha escrit a Versión Original, ScifiWorld, La Furia Umana i a la publicació peruana Godard!. Ha dirigit diversos curtmetratges, molts d´ells premiats a festivals com ara Cinema Jove o els Premis Tirant. Ha estat jurat al Festival Internacional de Sitges o el REC de Tarragona i ha impartit conferències sobre distints períodes del cinema a universitats, filmoteques i centres culturals de tot l’estat, a més d’impartir classes d´Història del Cinema a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València. Fundador, també, del Festival de Curtmetratges K-lidoscopi, el qual ha dirigit de 2012 a 2015. Actualment prepara un nou llibre: Roman Polanski, per a Cátedra. NORMES D´INSCRIPCIÓ Durada: 120 hores Tots el divendres de 17h a 20h Data d’inici: 7 d´octubre de 2016 Data d’acabament: 23 de juny de 2017 CURS COMPLET: –Pagament únic: 350 euros (socis d’Acció Cultural: 300 euros) –Pagament en dos terminis (octubre i gener): 175 euros (socis d’Acció Cultural: 150 euros) (nota: el curs es realitzarà a partir d’un mínim de 10 alumnes) – Per a fer el curs, cal que us matriculeu en el formulari que apareix més avall. Forma de pagament: ingrés del pagament únic al compte corrent de La Caixa 2100-0700-12-0200294927. Al rebut bancari heu d’escriure en l’apartat de Concepte “curs Història del Cinema” i en Nom del beneficiari “Acció Cultural del País Valencià” i l’heu d’enviar a l’Octubre CCC, c/ Sant Ferran, 12. 46001 València. Els rebuts els podeu enviar per correu ordinari a l’adreça anterior a l’atenció de “Lorena Tomàs” o per mail a l’adreça ltomas@octubre.cat